浜千鳥(チジュヤー)

「浜千鳥(チジュヤー)」です。人に助けられた鳥が恩返しをする話としては、「鶴の恩返し」(夕鶴)が有名です。こちらは浜千鳥ですが、人間と約束をして、その約束を破ると元の鳥に戻るという筋書きも同じですね。漢字と仮名の対応に注意しましょう。当て字はできるだけ避け、語源的に明示できるものだけ漢字にしますが、瀞きが婢じのような慣用句は漢字にします。
※沖縄語教育研究所の國吉眞正さんに校閲していただきました。
=浜千鳥=
んかしんかし糸満いちまぬんかい、いっぺーなかゆたたさる夫婦みー婢歹い―びーたん。
【男】 うねー。ちじゅやーやさ。あみんかいかかとーてやさや。あわ廒てーやさや。とーとー、たしきて婢らっさ。ん。
【その妻】 あいえー、がたがたーそーさ。ふちゅくるんかいって、ぬくたみらやー。

夫婦みー婢んだー、あみんかいかかたるちじゅやーたしき廒がする、うんななさきある人柄ひ婢がらやいびーたん。

【その妻】 うね。廒―さーじやさ。杖なぐちゅくたる手拭廒―さーじぇーうみ杖きがまむいん廙。ん婢ちょーるちゅくたんどー。

かじちぬちかじちゃるあるぬく婢、婢じはーまんかいうみ様子よーしじーがじゃん。

【男】 何処まーんかいじゃがやー。くんぐとーるかじちゅーさる懲―に。
【その妻】 あーっ、わーあああ!
【男】 えー、何処まーんかいが?うん、あぬ―さーじや!おー、おー、うゎーん。

【男】 うねー?まさか!えー!えー!たーやがやー?

なーちゃから、洗濯しんたくむんさっ廒、やーなーかかたじち、かまねー、ゆーばぬんしこーらっとーる懲―ちぢちゃん。

【男】 今日ちゅーしんたくむんさっ廒、ほーちかちん、ゆーばんぬしこーいん。婢じらんはじやしが。何処まーたーやがやー?
【男】 とー。今日ちゅうやくまからちょーかわるやる。うね?ちじゅやー!あーはー。!あぬとちぬちゅじゅやー嬨やる杖。
【男】 望ー、おー!揄―やあぬとちたしきたるちじゅやー嬨やる杖!
【千鳥】 うー。あんやいびーん。やいびーしが、かんしっちゅ姿しがたんかいないるく婢、あてーないびらんしが、ちゃーしんあぬ婢ち歹んけーさんとーないびらん。どー廙ん、ーがちじゅやーん廙しぇーたーにんわん廙みそーり。
【男】 望ー、わかたん。揄―くくろありがてく婢なまからくまんかいとーけー。

かんし、ちじゅやー婢ぬらしぬはじまいびたん。杖きがか歹にんわらいぬむ嬨廒。うんな杖きがくらし、けー婢ないぬっちょんーちょーいびーたん。
あるゆるやー歹廒、けー婢ないぬ嬨しぬちゃー婢、さきわするうち、杖きがー杖―あんべーな廒ねーらん。

【友人】 えー、めーから婢―いぶさたしが、えー、あぬ杖なご何処まーたーやが?
【男】 あー、うれーーらん。
【友人】 うね。なー懲んさけみ。あぬ杖なごみいーさる婢じ嬨やる杖。
【男】 んー、あらん。んかし婢じ糸満いちまんはーま歹廒たしきたるちじゅやー嬨やる杖。
【友人】 ぬーやん!
【男】 うね!じゃー戴―なたん!

うね、ん廙んち、んーちゃぐ婢、杖なぐ嬨―半分はんぶのーちじゅやーんかいわとーたん。

【千鳥】 約束やくすくやいびーぐ婢、なーり歹廒くまんかいく婢-ないびらん。りーさびら。
なちかさるくち、ちじゅやーやすらたかっち、やが廒ーらんないびたん。
【男】 果報かふーしどー。婢むなちかさかんげ-廒らち、果報かふーし。

わい